აუტიზმის სპექტრის აშლილობების მქონე ბავშვები შესაძლოა ავლენდნენ ემოციების კონტროლის ან მათი სიტუაციის შესაბამისად გამოხატვის პრობლემებს. მაგალითად, შეიძლება დაიწყოს ყვირილი, ან ისტერიული სიცილი შესაბამისი, ხილული მიზეზის გარეშე. ასევე, აღნიშნავენ იმას, რომ აუტიზმის სპექტრის მქონე ბავშვები შესაძლოა არ რეაგირებენ რეალურ საფრთხეებზე, როგორიცაა - მოძრავი ავტომობილები ან სიმაღლეები... თუმცა, ამავდროულად უფრთხოდნენ მაგალითად ტელევიზორის ეკრანზე მოძრავ ტექსტებს, ტიტრებს, გასაბერ ბუშტს.
-
- შესავალი
- მუხლი 1 - კონვენციის მიზანი
- მუხლი 2 - კონვენციაში გამოყენებულ ტერმინთა განმარტება
- მუხლი 3 - კონვენციის ძირითადი პრონციპები
- მუხლი 4 - რა უნდა შეასრულონ ქვეყნებმა კონვენციის მიხედვით
- მუხლი 5 - თანასწორობა
- მუხლი 6 - შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ქალების მიმართ თანაბარი მოპყრობა
- მუხლი 7 - შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვების მიმართ თანაბარი მოპყრობა
- მუხლი 8 - შეზღუდული შესაძლებლობის შესახებ ადამიანებისთვის ინფორმაციის მიწოდება და ცნობიერების ამაღლება
- მუხლი 9 - მისაწვდომობა
- მუხლი 10 - სიცოცხლის უფლება
- მუხლი 11 - საგანგებო სიტუაციები
- მუხლი 12 - კანონის მხრიდან თანაბარი მოპყრობა (კანონის წინაშე თანასწორობა)
- მუხლი 13 - სამართლიანობის მიღწევა
- მუხლი 14 - თავისუფლება და უსაფრთხოება
- მუხლი 15 - წამებისა და სასტიკად მოპყრობის აკრძალვა
- მუხლი 16 - შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირების შეურაცხყოფისა და მათი მდგომარეობის ბოროტად გამოყენების აკრძალვა
- მუხლი 17 - პიროვნების ხელშეუხებლობის დაცვა
- მუხლი 18 - გადაადგილების თავისუფლება და მოქალაქეობა
- მუხლი 19 - დამოუკიდებელი ცხოვრება და საზოგადოების წევრობა
- მუხლი 20 - მობილობა, გადაადგილება
- მუხლი 21 - საკუთარი აზრების გამოხატვა და ინფორმაციაზე მისაწვდომობა
- მუხლი 22 - პირადი სივრცე
- მუხლი 23 - საცხოვრებლის და ოჯახის პატივისცემა
- მუხლი 24 - განათლება
- მუხლი 25 - ჯანმრთელობა
- მუხლი 26 - აბილიტაცია და რეაბილიტაცია
- მუხლი 27 - დასაქმება
- მუხლი 28 - საცხოვრებელი პირობები და სოციალური დაცვა
- მუხლი 29 - პოლიტიკურ და საზოგადოებრივ ცხოვრებაში მონაწილეობა
- მუხლი 30 - სპორტი და დასვენება
- მუხლი 31 - ინფორმაცია
- მუხლი 32 - ქვეყნების ერთობლივი მუშაობა
- მუხლი 33 - კონვენციის შესრულება
- მუხლი 34 - შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა უფლებების დაცვის კომიტეტი
- მუხლი 35 - ქვეყნების ანგარიშები
- მუხლი 36 - ანგარიშების შემდგომი განხილვა
- მუხლი 37 - კომიტეტის და ქვეყნების ერთობლივი მუშაობა
- მუხლი 38 - კომიტეტის მუშაობა სხვა ორგანიზაციებთან
- მუხლი 39 - კომიტეტის ანგარიში
- მუხლი 40 - კონვენციის წევრი ქვეყნების შეხვედრა
- მუხლი 41 - ყველა ანგარიშისა და ინფორმაციის შენახვა
- მუხლი 42 - კონვენციაზე ხელმოწერა
- მუხლი 43 - შეთანხმება და დამტკიცება
- მუხლი 44 - ქვეყანათა ჯგუფები
- მუხლი 45 - როდის შედის ძალაში შეთანხმება
- მუხლი 46 - შეთანხმების პრინციპების დაცვა
- მუხლი 47 - კონვენციაში შესწორებებისა და ცვლილებების შეტანა
- მუხლი 48 - თუ ქვეყანას კონვენციიდან გასვლის სურვილი აქვს
- მუხლი 49 - მისაწვდომი ინფორმაცია
- მუხლი 50 - კონვენცია სხვა ენებზე
- წყაროები
-
- მძიმე დარღვევის მქონე ბავშვთა ბინაზე მოვლა
- დღის ცენტრის მომსახურება
- ბავშვთა რეაბილიტაცია/აბილიტაცია
- სავარძელ-ეტლების უზრუნველყოფა
- ბავშვთა ადრეული განვითარების მომსახურება
- საპროთეზო-ორთოპედიული საუალებებით უზუნველყოფა
- ყავარჯნებით, ხელჯოხებით, თეთრი ხელჯოხებით და გადასაადგილებელი ჩარჩოებით უზრუნველყოფა
- კოხლეარული იმპლანტით და სმენის აპარატებით უზრუნველყოფა
- მძიმე დარღვევის მქონე ბავშთა სპეციალიზირებული საოჯახო საცხოვრებელი
- ოჯახური ტიპის საცხოვრებელი ზრდასრულთათვის
- მცირე საოჯახო ტიპის სახლები ბავშებისთვის
-
- ბროშურა ცერებრულ დამბლაზე
- რა არის ცერებრული დამბლა?
- რა არის ცერებრული დამბლის ნიშნები?
- რა იწვევს ცერებრულ დამბლას?
- ცერებრული დამბლის რისკ ფაქტორები
- ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული სირთულეები ცერებრული დამბლის დროს
- როდის მივმართოთ ექიმს?
- როგორ ხდება ცერებრული დამბლის დიაგნოსტირება?
- შეიძლება თუ არა ცერებრული დამბლის განკურნება? როგორია პროგნოზი?
- ცერებრული დამბლის კლასიფიკაცია მოტორული დარღვევის სიმძიმის მიხედვით
- ცერებრული დამბლის ტოპოგრაფიული კლასიფიკაცია
- ცერებრული დამბლის კლასიფიკაცია კლინიკური ნიშნების მიხედვით
- გარემოს ადაპტაციის მნიშვნელობა ცერებრული დამბლის დროს
- როგორ წავახალისოთ დამოუკიდებელი ცხოვრებისთვის საჭრო უნარები?
- სწორი პოზა და დახმარების ტექნიკები
- ხელში აყვანის და ჭერის ტექნიკები
- დახმარება წოლიდან ჯდომით პოზაში გადასვლისას
- დახმარება ჯდომისას
- დახმარება ჯდომიდან დგომით პოზაში გადასვლისას
- სავარძელ-ეტლში ჯდომის სწორი პოზა
- დამხმარე საშუალებები ცერებრული დამბლის დროს
- ცერებრული დამბლის მქონე ბავშთა განათლება
- ცერებრული დამბლის მქონე პირთა განათლების ფორმები
- ცერებრული დამბლის მკურნალობა
- ინტერვენციის მეთოდები და სერვისები
- რა სერვისები არსებობს ცერებრული დამბლის მქონე ბავშვებისთვის საქართველოში?
- როგორ შეიძლება საჭირო სერვისში ჩართვა და მხარდაჭერის მიღება?
-
- ბროშურა დაუნის სინდრომის შესახებ
- რა არის დაუნის სინდრომი
- დაუნის სინდრომის ტიპები
- დაუნის სინდრომის მახასიათებლები
- რამდენად ხშირია დაუნის სინდრომი?
- რა განაპირობებს დაუნის სინდრომს?
- ჯანმრთელობის შესაძლო თანმდევი სირთულეები
- დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვის განვითარების დინამიკა
- დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვის განვითარება სფეროების მიხედვით
- როგორ ხდება დაუნის სინდრომის დიაგნოსტირება?
- დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვის შეფასება
- ადრეული ინტერვენციის მნიშვნელობა და რეკომენდებული თერაპიები
- მკურნალობა / პროგნოზი
- დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვთა განათლება
- რეკომენდაციები მშობლებისთვის
- სექსუალური განათლება
- რეკომენდაციები მსხვილი მოტორული უნარების განვითარებისთვის
- რეკომენდაციები ნატიფ მოტორული უნარების განვითარებისთვის
- რეკომენდაციები ანგარიშის, წერისა და კითხვის განვითარებისთვის
-
- ბროშურა აუტისტრური სპექტრის აშლილობის შესახებ
- რა არის აუტიზმის სპექტრის აშლილობა?
- აუტიზმის სპექტრის აშლილობის ნიშნები
- ვიდეო - აუტიზმის სპექტრის აშლილობის ნიშნები
- სოციალური უნარები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- მეტყველება და ენა აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- ქცევები და ინტერესები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- ემოციური სირთულეები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- გონებრივი შესაძლებლობები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- თამაშის თავისებურებები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- შეგრძნებებზე რეაგირების თავისებურებები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- სენსორული ინფორმაციის გადამუშავების სირთულეეები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- სენსორული სირთულეები აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- შეგრძნებების ინტეგრაცია აუტიზმის სპექტრის აშლილობის დროს
- რა იწვევს აუტიზმის სპექტრის აშლილობას?
- როგორ ხდება აუტიზმის სპექტრის დარღვევის დიაგნოსტიკა?
- ვინ მონაწილეობს დიაგნოზის დასმაში?
- რა ასაკში ხდება აუტიზმის სპექტრის დიაგნოსტირება?
- ინტერვენციის მეთოდები
- ინტერვენციის მეთოდები - 1. სენსორული ინტეგრაციის თერაპია
- ინტერვენციის მეთოდები - 2. ქცევის გამოყენებითი ანალიზი
- ინტერვენციის მეთოდები - 3. ფლორთაიმ თერაპია
- მდგომარეობის მართვის ზოგადი რეკომენდაციები
- ვიდეო - რეკომენდაციები აუტიზმის სპექტრის აშლილობისას
- დამოუკიდებელი ცხოვრებისთვის საჭირო უნარებზე მუშაობის რეკომენდაციები
- საგანმანთლებლო გარემოს ორგანიზება
- საკომუნიკაციო ბარათების გამოყენება აუტიზმის სპექტრის აშლილობისას
- რეკომენდაციები სენსორულ სირთულეების მართვისთვის
-
- ბროშურა ტიკების შესახებ
- როგორ განიმარტება და რა სახშირით გვხვდება ტიკები?
- ტიკების ტიპები
- ტიკური აშლილობის ფორმები
- რა განასხვავებს ტიკს სხვა ჩვეული ქცევებისგან?
- შეფასება/ დიაგნოსტირება
- რა განასხვავებს ტიკს ობსესიურ კომპულსური დარღვევისგან?
- ტიკური აშლილობის გამომწვევი მიზეზები
- ტიკების დინამიკა
- გარემო ფაქტორების როლი ტიკების პროვოცირებაში
- რა პრობლემები გვხდება ტიკური აშლილობის შემთხვევაში?
- რეკომენდაციები
- სკოლის როლი
- თერაპიული მიდგომები
- ფარმაკოლოგიური მიდგომა
-
- ბროშურა ეპილეფსიის შესახებ
- რა არის ეპილეფსია?
- როგორ ვლინდება ეპილეფსიური გულყრა?
- რა იწვევს ეპილეფსიას და ვის შეიძლება განუვითარდეს ეს დაავადება?
- რა შეიძლება იყოს გულყრის მაპროვოცირებელი ფაქტორი (ტრიგერი)?
- როგორ ხდება ეპილეფსიის დიაგნოსტიკა?
- ყოველთვის ნიშნავს თუ არა გულყრა ეპილეფსიას?
- როგორ ხდება ეპილეფსიის მკურნალობა?
- ეპილეფსიური გულყრის ტიპები
- რა არის ეპილეფსიური სინდრომი?
- რა არის ეპილეფსიური სტატუსი?
- როგორ დავეხმაროთ ადამიანს თუ თქვენს თვალწინ განუვითარდა გულყრა?
- ფაქტები ეპილეფსიაზე
- ვის მივმართოთ?
-
- ბროშურა ინტელექტუალური სფეროს განვითარების დარღვევაზე
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის განმარტება
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის მახასიათებლები
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის გამომწვევის მიზეზები
- Როდის უნდა მიმართოს მშობელმა სპეციალისტს
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის დიაგნოსტირება
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის ხარისხები
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის დინამიკა, პროგნოზი
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის ინტერვენცია
- ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის მქონე ბავშთა განათლება
- Რეკომენდაციები მშობლებისთვის
- Სპეციალისტები ვინც მუშაობენ ინტელექტუალური განვითარების დარღვევის მქონე ბავშვებთან
- Საქართველოში ხელმისაწვდომი სერვისები
- ბროშურა ინტელექტუალური სფეროს განვითარების დარღვევაზე
-
- ბროშურა - დასწავლის უნარის დარღვევა
- რა არის დასწავლის უნარის დარღვევა?
- დასწავლის უნარის დარღვევის ძირითადი მახასიათებლები
- როგორ ხდება დასწავლის უნარის დარღვევის დიაგნოსტირება?
- დასწავლის უნარების დარღვევის ქვეტიპები
- დასწავლის უნარის დარღვევა მიმდინარეობის სიმძიმის მიხედვით
- რა უნდა გააკეთოთ თუ ბავშვს აქვს ან ეჭვობთ სწავლის სირთულეებზე?
- ზოგადი რეკომენდაციები
- კითხვის და წერის გავარჯიშების აქტივობები
- საინტერესო ფაქტები დასწავლის უნარის დარღვევის შესახებ
-
- ბროშურა ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტივობის სინდრომის შესახებ
- რა არის ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD)?
- რით ხასიათდება ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD)?
- ასაკი და ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD)
- რა სიხშირით გვხვდება ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD)?
- რა განაპირობებს ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობის სინდრომის (ADHD) განვითარებას?
- როგორ ვიმუშაოთ ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტივობის სინდრომთან (ADHD)?
- თერაპიული მიდგომები ყურადღების დეფიციტი და ჰიპერაქტივობი სინდრომის დროს (ADHD)
- ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტივობის სინდრომის მქონე ბავშვის სწავლების მეთოდები
- სტრატეგიები ყურადღებისთვის გასაუმჯობესებლად
- სტრატეგიები იმპულსურობისთვის
- სტრატეგიები ჰიპერაქტივობისთვის
- რეკომენდაციები მშობლებისთვის
- პროგნოზი
-
- კვების მნიშვნელობა და კვებითი ურთიერთობები
- კვების უნარების განვითარების ეტაპები
- რა ახასიათებს კვების და ყლაპვის დარღვევებს (1)
- რა ახასიათებს კვების და ყლაპვის დარღვევებს (2)
- კვების და ყლაპვის დარღვევების გამომწვევი მიზეზები
- სხვადასხვა ფაქტორების, რომლებიც გავლენას ახდენენ კვებაზე
- როდის მივმართოთ სპეციალისტს?
- კვების სირთულეებზე მომუშავე სპეციალისტები
- რა შეიძლება იყოს გამოსავალი
- ზოგადი რეკომენდაციები კვებისთვის
- დამხმარე საშუალებები კვებისთვის
- არსებული სახელმწიფო სერვისები
-
- ბროშურა - სმენის დაქვეითება და სიყრუე
- სმენის ფუნქცია - რისთვის გვჭირდება სმენა?
- როგორ გვესმის?
- სმენის დაზიანების გავრცელება
- სმენის დაზიანების განმარტება
- სმენის დაზიანების ტიპები
- სმენის დაზიანების მიზეზები
- შეძენილი სმენის დაზიანება (დაბადების შემდგომ)
- სმენასთან დაკავშირებული სხვა ფაქტორები
- სმენის დაქვეითების საგულისხმო ნიშნები და სპეციალისტთან მიმართვა
- სმენის დაქვეითების ზოგიერთი პოტენციური ნიშანი
- როდის მივმართოთ სპეციალისტს
- სმენის შეფასება და სმენის დაზიანების დიაგნოსტირება
- რა არის აუდიოგრამა?
- პროგნოზი
- ინტერვენცია
- სმენის დამხმარე საშუალებები
- ადრეული ინტერვენცია
- ბავშვსა და მშობლებს შორის კომუნიკაცია
- საგანმანათლებლო მხარდაჭერა
- ყრუთა კულტურა, ჟესტური ენა და მასთან დაკავშირებული რესურსები
-
- ინკლუზიური სკოლამდელი და ზოგადი განათლება
- ინკლუზიური პროფესიული და უმაღლესი განათლება
- დასაქმების ხელშეწყობა
- ინფორმაცია დღის ცენტრების შესახებ
- მომსახურება აუტისტური სპექტრის მქონე პირთათვის
- მომსახურება დაუნის სინდრომის მქონე პირთათვის
- მომსახურება სხვადასხვა ტიპის დიაბეტის მქონე პირთათვის
- მომსახურებები გადაადგილების სირთულის მქონე პირთათვის
- მომსახურებები გონებრივი განვითარების შეფერხების მქონე პირთათვის
- მომსახურებები ეპილეფსიის მქონე პირთათვის
- მომსახურებები უსინათლო პირთათვის
- სმენადაქვეითებულ პირთა მომსახურება
- მომსახურებები ცერებრული დამბლის მქონე პირთათვის
- ომის მონაწილეთა რეაბილიტაცია